Jeżeli Wasze dziecko zostało zakwalifikowane do terapii logopedycznej, bardzo proszę o wyposażenie dziecka w zeszyt A4.
Dzięki temu będą mogli Państwo kontrolować postępy dziecka, a jednocześnie uczestniczyć w terapii, kontynuując ją w domu. Bez państwa uczestnictwa w logopedycznej pracy z dzieckiem efekty terapii będą znikome.
Zapraszam do współpracy.
Logopeda – mgr Katarzyna Tarka
JAKIE SĄ WADY WYMOWY?
Seplenienie międzyzębowe to wada wymowy polegająca na wsuwaniu języka między zęby przy wymowie głosek: s,z,c,dz,ś,ź,ć,dź,sz,ż,cz,dż
Seplenienie boczne można zauważyć, gdy podczas mówienia głosek: s,z,c,dz,ś,ć,ź,,dź,sz,ż,cz,dż strumień powietrza uchodzi bokiem, a język ułożony jest niesymetrycznie.
Seplenienie proste występuje, gdy głoski: s,z,c,dz,ś,ź,ć,dź,sz,ż,cz,dż są przez siebie zastępowane.
O reraniu mówimy, gdy dziecko nie wymawia r i jest ono zastępowane przez l lub j
Kappacyzm to wada wymowy przejawiająca się zamienianiu głosek k na t (kogut- todut) oraz g na d (góra- dóra). Zdarza się, że podczas mówienia głoski dźwięczne zastępowane są przez bezdźwięczne odpowiedniki. Mówimy wtedy o mowie bezdźwięcznej.
Nosowanie, to wymawianie głosek ustnych „przez nos” oraz trudności w wymowie głosek nosowych.
RADY DLA RODZICÓW: 10 rad – aby rozwijać mowę Twojego dziecka:
- Ucz słuchania – jeśli niepokoi Cię słuch dziecka, skontaktuj się z lekarzem. Dobry słuch to dobry start do poprawnego mówienia.
- Gimnastykuj buzię dziecka – dbaj o prawidłowe oddychanie, gryzienie, żucie i połykanie TO TEŻ ĆWICZENIE!!! Często gimnastykujcie przed lustrem buzię – wargi, język.
- Baw się z dzieckiem – śpiewaj, tańcz, rymuj. Mów do dziecka wolno, używaj prostych zdań. Patrz na dziecko i modeluj głos. Przypomnij sobie stare zabawy paluszkowe np. „Ważyła sroczka” itp.
- Ucz prostych wierszyków i piosenek – gdakajcie, miauczcie, kwaczcie… Ćwiczą one pamięć słuchową, rozwijają wyobraźnię.
- Rysuj i maluj z dzieckiem. Gdy rysujesz, odruchowo mówisz wolniej – dziecku łatwiej zrozumieć Twoje słowa.
- Dmuchajcie i chuchajcie – Zadbaj, by dziecko, gdy nie mówi, oddychało przez nos – to zdrowe. Bawcie się razem w dmuchawce, chuchanie – to pomoże dziecku lepiej gospodarować powietrzem- wszak mówimy na wydechu.
- Wyliczajcie, układajcie „Ele mele dutki…” itp., to doskonały trening pamięci słuchowej.
- Nazywajcie kolory – „żółty jak słońce”, wymyślajcie proste zagadki: „ma cztery łapy i szczeka”. Opanowanie nazw kolorów to dla wielu dzieci trudny orzech do zgryzienia. Dlatego warto bawić się w wyszukiwanie przedmiotów w określonej kolorystyce itp. To nie tylko nauka barw, ale też bogacenie zasobu słownictwa.
- Ruszaj się z dzieckiem – skaczcie, biegajcie, turlajcie się. Pamiętaj: sprawność fizyczna całego ciała, także dłoni, jest bardzo ważna dla harmonijnego rozwoju mowy Twojego dziecka.
- Czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj. Twojemu dziecku. Pamiętaj, aby treść książki była dostosowana do wieku dziecka. Czytanie zbuduje więzi między Wami, dziecku zapewni emocjonalny rozwój, wzbogaci słownik, rozwinie pamięć i wyobraźnię. W przyszłości nawyk słuchania i czytania uchroni Twoją pociechę przed uzależnieniem od telewizji i komputera.
ĆWICZENIA ODDECHOWE:
- Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
- Tańczący płomyczek – dmuchanie na płomień świecy, tak by wyginać go pod wpływem dmuchania.
- Łódki – dmuchanie na papierowe łódki, lekkie przedmioty pływające w misce z wodą.
- Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
- Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach różnej długości. Przy tych ćwiczeniach posługujemy się raz nosem, raz ustami.
- Kto dmuchnie dalej? – zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej, lekkich przedmiotów.
- Wyścigi samochodowe – dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie (narysowanej na podłodze, kartce).
- Mecz piłkarski – przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko, staramy się wbić gola w bramkę zbudowaną z klocków (bramka może być jedna, ustawiona na środku stołu lub kilka w różnych miejscach).
- Gotowanie wody – dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza. Dmuchamy na zmianę: długo – krótko – jak najdłużej, słabo – mocno – bardzo mocno – gotuje się i kipi!
- Gotowanie obiadu – rozdmuchiwanie w naczyniu chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki, kawałków styropianu.
- Nadmuchiwanie baloników, zabawek i piłek z folii.
- Próby gwizdania.
- Gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
- Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułką.
- Rozdmuchiwanie kropli farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego.
ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE:
warg i policzków:
Zestaw ćwiczeń:
• trzymanie kredki /słomki górną wargą/ -wąsy
• wywijanie dolnej wargi – małpka
• granie paluszkami na wargach, tak jak na strunach – gitara
• kląskanie językiem połączone z ruchem warg, tak jak przy wymowie i – u
• całuski
• chwytanie wargami np. chrupki, kawałka wafla, chleba z talerzyka
• nadymanie policzków; obydwu jednocześnie, na zmianę – nadmuchiwanie balonów,
spuszczanie powietrza,
• szerokie otwieranie ust /jak przy głosce “a”/- ziewanie hipopotama
• usta szeroko otwarte /jak przy głosce “o”/ – rysowanie ustami kółka
• usta wysunięte do przodu /jak przy głosce “u”/ – próba gwizdania
• usta szeroko uśmiechnięte /jak przy głosce “i”/ – żaba
• łączenie ruchów warg w następujących zestawach: i – u -straż pożarna
a – o -alarm w samochodzie
e – o – pogotowie ratunkowe
a – o – u
e – o – u
Ważne
Ćwiczenia wymowy głosek wykonujemy najpierw w wolnym tempie, a następnie coraz
szybciej.
Ćwiczenia języka (usta szeroko otwarte):
Zestaw ćwiczeń:
• czubek języka dotyka do górnych i dolnych zębów /wewnętrzne strony zębów/
• czubek języka dotyka na zmianę prawego i lewego kącika ust – huśtawka
• szukanie czubkiem języka ostatnich górnych i dolnych zębów – trąba słonia
• czyszczenie językiem górnych i dolnych, przednich zębów – królik Czyścioszek
• liczenie zębów czubkiem języka
• kląskanie
• masowanie podniebienia /od górnych zębów w kierunku gardła – malowanie
• zlizywanie z pionowo ustawionego talerzyka, np. miodu, napoju w proszku /na
mokrym talerzyku/
• czubek języka dotyka przednich dolnych zębów od wewnętrznej strony, a środkowa
część języka dotyka górnych zębów – koci grzbiet
Ćwiczenia języka i policzków (usta zamknięte):
Zestaw ćwiczeń:
• masaż policzków językiem-ruchy pionowe – rakieta
• wypychanie policzków czubkiem języka – gromadzenie zapasów przez chomika
• oblizywanie językiem zębów i dziąseł – łódź podwodna
• dorosły dotyka palcem na zewnątrz policzka dziecka, dziecko szuka językiem miejsca
dotyku – strzelanie gola
• czyszczenie językiem kolejnych zębów
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
Zestaw ćwiczeń:
• ziewanie przy nisko opuszczonej szczęce dolnej /język leży na dnie jamy ustne/